Menu
Hra so strachom a emóciami

Hra so strachom a emóciami

"Dobré články nie sú dráma"

Emócie sú prirodzená vec. Dobrý novinár s nimi však narába s maximálnou opatrnosťou. Spravodajstvo poskytuje len suchý opis faktov, v ktorom nie je priestor pre emócie. V publicistike, t. j. v komentároch, musí byť jasné, že ide len o názor autora. Na druhej strane, ak narazíte na článok, ktorý vás rozochveje hnevom alebo strachom, s najväčšou pravdepodobnosťou ide o manipuláciu.

Ako sa nenechať oklamať:

  1. Nadýchnite sa a vydýchnite. Straste zo seba hnev a pozrite sa na článok ešte raz. Ktorá časť vás zdvihne zo stoličky? Overte si, či je naozaj pravdivá.
  2. Dávajte si pozor na príliš dramatické titulky - výkričníky, CAPS LOCK a strohé obvinenia sú znakom toho, že pravdepodobne nejde o serióznu žurnalistiku a článok by ste mali brať s rezervou.
  3. Dávajte si pozor na konfirmačnú zaujatosť, t. j. tendenciu veriť viac tomu, o čom sme už presvedčení. Nesúhlasíte s posolstvom článku? Skúste na chvíľu pozastaviť svoj názor a prečítajte si článok až do konca. Keď autor článku stavia na faktoch a prezentuje rôzne uhly pohľadu, je príjemné vypočuť si argumenty z druhej strany spektra.
  4. Vystúpte zo svojej sociálnej bubliny. Algoritmy na sociálnych sieťach a vo vyhľadávačoch spôsobujú, že vidíte predovšetkým obsah, ktorý chcete vidieť a s ktorým súhlasíte. Nepoužívajte Facebook ako jediný zdroj informácií a skúste si raz za čas nájsť správy z iných kanálov. Prípadne si zámerne pridávajte do svojho newsfeedu ľudí a médiá, s ktorými nie vždy súhlasíte. Možno tak pochopíte, ako rozmýšľajú "tí druhí" a že v skutočnosti nie sú šialení.

Ako to nemá vyzerať: Titulok je neprehľadný, vopred upozorňuje čitateľa na zlé správy a vyvoláva negatívne emócie.

Ako by má vyzerať: Titulok sa nesnaží vyvolávať emócie, predovšetkým informuje o tom, čo sa deje.

Preložené zo zdroja: Zvolsi.info