Cieľ vyučovania: Poukázať na rozdiely v správaní vlastníka, ak ide o súkromné vlastníctvo alebo ak ide o verejné vlastníctvo, zdôrazniť problém nadmerného využívania voľných zdrojov, ktoré môže viesť k ich vyčerpávaniu, ku znižovaniu ich výnosnosti, niekedy až k ich devastácii a nevratnému zničeniu.
Požadovaný čas: 10 minút.
Pomôcky: hárok baliaceho papiera, 15 fazúľ (alebo iných drobných predmetov – gombíkov, kancelárskych sponiek, atď.), 1 – 2 balíčky cukríkov (alebo 10 až 50 centových mincí).
Postup:
- Opýtajte sa žiakov: “Môžu byť verejne vlastnené zdroje rovnako dobre chránené ako zdroje súkromné?” (Odpovede budú rôzne, ale nerozvíjejte diskusiu a povedzte, že si zahráte hru.)
- Vyberte 8 dobrovoľníkov, na zem položte hárok baliaceho papiera a požiadajte ich, aby si kľakli po dvojiciach ku každej strane obdĺžnika.
- Povedzte im, že rozhodíte na obdĺžnik fazuľu a za každú zobranú fazuľu v prvých 30 sekundách po znamení (môžete použiť píšťalku) dostanú po 1 cukríku. Za každú fazuľu zobranú po uplynutí 30 sekúnd (zase dáte znamenie) dostanú 3 cukríky.
- Opýtajte sa, či všetci rozumeli pravidlám, ale nedávajte príliš veľa času, aby žiakov nenapadlo vypracovať spoločný postup.
- Rozhoďte fazule a dajte znamenia – žiaci sa vrhnú na fazuľu, nikto nebude čakať na uplynutie 30 sekúnd.
- Opýtajte sa prečo nikto nečakal. (Všetci mali strach, že na ne žiadne fazuľa nezostane, kto je rýchlejší, vyhráva.)
- Odmeňte výherca podľa pravidiel.
- V ďalšom kole rozdeľte plochu papiera na osem častí (nemusíte rozdeliť rovnomerne, nezáleží na tom, či použijete obdĺžniky, trojuholníky alebo iné obrazce, ale plocha musí byť bezo zvyšku rozdelená) a prideľte každému z účastníkov jeho územia. Fazuľa smie každý zbierať len na svojom území. Zdôraznite, že vy budete dbať na to, aby vlastnícke práva boli rešpektované a kto naruší územie iného, bude diskvalifikovaný. Pravidlá sú rovnaké ako v prvom kole.
- Rozhoďte fazule a dajte znamenie. Pravdepodobne nikto nezačne zbierať.
- Oznámte, že uplynulo 30 sekúnd. Pravdepodobne väčšina žiakov pozbiera fazule, ktoré spadli na ich políčko. Občas vzniknú spory o fazuľu ležiacu na hranici – musí rozhodnúť súd (vy alebo nezúčastnení žiaci). Niekedy niektorí zo žiakov nepozbierajú svoje fazule. Na otázku – prečo tak neurobili – odpovedia, že očakávajú, že cena sa v budúcnosti ešte zvýši.
- Odmeňte žiakov podľa pravidiel.
- Spýtajte sa žiakov: “Čo ste pozorovali? Prečo sa zmenilo vaše správanie v druhom kole? Je pravda, že vlastnícke práva menia naše správanie? Je pravda, že vlastnícke práva musia byť dobre definované, zaručené a potom je nádej a dôvera, že ochrana vlastníctva bude zachovaná aj v budúcnosti? Správajú sa ľudia inak, keď to tak nie je? Pozorujete podobné javy okolo seba?”
Zdroj: D. Pospíchalová – R. Holman: Ekonomické hry a řešení otázek a pŕíkladů