Cieľ vyučovania: Uviesť žiakov do základných problémov každej ekonomiky – ako uspokojiť neobmedzené potreby pomocou obmedzených zdrojov, odpovedať na základné otázky: Čo vyrábať? Ako vyrábať? Ako rozdeľovať?
Požadovaný čas: 1 vyučovacia hodina.
Pomôcky: 3 listy papiera, písacie potreby, odmena pre najlepšiu skupinu (sáčok cukríkov, žuvačky).
Postup:
- Vyzvite žiakov, aby si predstavili, že sú so svojimi spolužiakmi na lyžiarskom zájazde v slovenských horách. Zrazu nastala snehová kalamita, chata je odrezaná od okolitého sveta, nefunguje telefón, nie je elektrina, zásoby sú obmedzené a neviete, ako dlho táto situácia potrvá. Rozdeľte žiakov na 3 skupiny a vyzvite ich, aby každá skupina vypracovala svoj plán na prežitie.
- Aké otázky budete riešiť? (Nakreslite jednoduchý plánik chaty, zoznam predmetov, ktoré máte v chate k dispozícii, zoznam vecí, ktoré ste si priviezli so sebou. Vypracujte plán na prežitie – 20 min a každá skupina ho bude stručne prezentovať 10 min.)
- Na záver sa opýtajte žiakov:
- Použili ste deľbu práce, špecializáciu a kooperáciu?
- Používali ste cenu k efektívnej alokácii zdrojov?
- Prečo? Ste malá alebo veľká skupina, jednoduchý alebo zložitý systém?
- Vznikali vo vašej skupine problémy pri rozdeľovaní zdrojov?
- Vznikali by problémy pri rozdeľovaní výsledkov činností (statkov a služieb)?
- Dohodli ste sa nakoniec? Čo vám pomohlo?
- Nakoniec môžete odmeniť najlepší plán na prežitie.
Prevzaté z D. Pospíchalová – R. Holman: Ekonomické hry a řešení otázek a pŕíkladů